Met het nieuwe 'AdSense for Video'- programma kunnen site-eigenaren uit Googles advertentienetwerk meer verdienen aan hun videocontent, zo schrijft de New York Times.

Vanzelfsprekend hoopt Google ook zelf te verdienen aan de reclame in online filmpjes. Zo wil het bedrijf profiteren van de enorme wildgroei aan videocontent en de grootschaligheid van het advertentienetwerk, dat honderdduizenden sites omvat.

Mediaspeler

Met AdSense for Video kunnen adverteerders kiezen uit video- of tekstadvertenties, die op een klein gedeelte van de mediaspeler verschijnen. Om de 20 seconden worden de teksten herhaald. De reclame zal betrekking hebben op de filmpjes en de site waarop deze staan. Google heeft al eerder op YouTube geëxperimenteerd met deze technologie, die minder storend zou zijn dan commercials in de films zelf.

Eerdere AdSense-initiatieven van Google, zoals uitbreiding naar mobiele sites, hebben nog maar weinig opgeleverd. De overgrote meerderheid van de 16,6 miljard aan inkomsten haalde Google vorig jaar nog uit de kleine tekstjes die naast zoekresultaten opduiken.

Concurrentie

De reclames verschijnen het eerst op Amerikaanse sites die tenminste een miljoen filmpjes per maand aanbieden, zoals Blip.tv. Concurrentie zal vooral komen van beginnende bedrijven als VideoEgg, die online video-netwerken besturen. Microsoft en Yahoo leveren eveneens videoreclames aan partnersites. Vorige week legde Yahoo nog 160 miljoen dollar op tafel voor de overname van Maven Networks, dat uitgevers als Fox News en CBS Sports inzetten om filmpjes en reclame op hun sites te plaatsen.

Oekraïense overnamegeruchten

Ook Google zou een miljoenenovername hebben gedaan, maar dan van een geheel andere orde. Oekraïense media berichten over geruchten dat het voor 100 miljoen dollar de portalsite Bigmir)net in dat land zou hebben overgenomen, zo meldt TechCrunch. Google had eigenlijk haar vizier op de populaire Russische portal Mail.ru, waarvan Bigmir)net de Oekraïense versie is, maar greep daar vorig jaar naast.

Bigmir)net had in 2006 een omzet van 15 miljoen dollar en verdiende 11 miljoen dollar bij het op de beurs brengen van een vijfde van de aandelen. Als de overnamegeruchten waar zijn, dan zou Google hiermee marktleider in de Oekraïne zijn, zo meldt Quintura.