Vanochtend was de hele voorpagina, eerste binnenpagina én de achterpagina van de gratis krant Metro geheel bedekt met een advertentie voor Google Chrome. Gisteren was concurrent Spits al aan de beurt. Het gaat om een zogenaamde 'false cover' waarbij de voorpagina, de achterpagina en eventueel de binnenpagina's daarvan in zijn geheel zijn verkocht aan de adverteerder.

85.000 euro

Metro Nederland vraagt officieel bijna 85.000 euro voor deze vorm van reclame-uiting. Klanten kunnen hier nog wel korting op bedingen, bijvoorbeeld als er nog meer advertenties volgen.

De campagne is om twee redenen opmerkelijk. Ten eerste verdient Google aan Chrome zelf helemaal niets. Wel hoopt het bedrijf uiteraard dat de adoptie van de browser nog meer mensen standaard Google als zoekmachine zullen gebruiken. Ten tweede is Google zelf traditioneel erg spaarzaam met reclamemaken. Daar is pas de laatste tijd verandering in gekomen. Zo liep er vorig jaar al wel een campagne voor Google AdWords op grote billboards her en der in het land.

Voor iedereen

Google mikt met de campagne duidelijk op meer bekendheid bij het grote publiek, dat doorgaans weinig af weet van verschillende browsers. De gratis kranten hebben samen een oplage van rond de 1 miljoen exemplaren. Vorig jaar september werd, onaangekondigd en onverwachts, de eerste bètaversie van de open source browser uitgebracht. Sindsdien zit Google niet stil en is Chrome inmiddels al bij versie 3. Vorige week bracht Google ook de bètaversies uit van Chrome voor Mac en Linux. Ondertussen werkt het bedrijf aan Chrome OS, een gestripte Linux-distro waarop alleen de Chrome browser draait. Dit browser-OS komt naar verwachting in het najaar van 2010 uit en is vooral bedoeld voor netbooks.

Groter dan Safari

Google wil binnen een paar jaar in elk geval een marktaandeel van 10 procent hebben. Gisteren bleek dat de Chrome rivaal Apple Safari qua marktaandeel voorbij is gestreefd en momenteel de derde browser is, nog ver achter Firefox en Internet Explorer. Volgens webmeter Net Applications heeft Chrome momenteel een marktaandeel van 4,4 procent, net iets meer dan Safari met 4,37 procent. Update 16.55 uur: Google Nederland meldt dat voorpagina-advertenties onderdeel zijn van een bredere campagne, die de komende tijd loopt in gedrukte media, banners op grote publiekssites en grote billboardreclames. Tv-spotjes zitten niet in de planning. "De browser is vandaag de dag een van de belangrijkste stukken software. Steeds meer diensten zijn online, en mensen zitten ook steeds meer online. We willen laten weten dat er een keuze is die verschil kan maken," aldus de woordvoerder van Google Nederland.