Voorheen werden sitelinks weergegegeven als twee rijtjes van elk vier links maximaal, vlak onder het hoofdzoekresultaat. Wie bijvoorbeeld zoekt naar exposities in een museum voert meestal eerst een vrij generieke zoekterm in, bijvoorbeeld de naam van het museum. Via de sitelink onder het hoofdresultaat kan dan vrij makkelijk worden doorgelinkt naar het gedeelte van de museumsite met een expositie-agenda.

De oude situatie. Hier een grote weergave.

Makkelijker vinden

"Het blijkt dat sitelinks vrij handig zijn omdat ze helpen voorspellen welke gedeeltes van de site je mogelijk wil bezoeken", schrijft Daniel Rocha, software engineer van het Sitelinks Team in een blogpost. Google blijft de functionaliteit daarom verder ontwikkelen.

"Sitelinks zullen nu links worden van volledige grootte met één regel tekst ('snippet') eronder - vergelijkbaar met normale resultaten - waardoor het zelfs nog makkelijker wordt om het gedeelte van de site te vinden dat je wil. We verhogen ook het maximum aantal sitelinks per zoekopdracht van 8 naar 12."

De nieuwe situatie. Hier een grote weergave.

Algoritmes aangepast

Daarnaast past Google de algoritmes aan voor het genereren en wegen van die sitelinks. De waarde (ranking) van de sitelink wordt gecombineerd met de waarde van het hoofdzoekresultaat om de kwaliteit van de linklijst te verhogen. Google wil zo minder dubbele links weergeven en een beter georganiseerde resultatenpagina presenteren. Het aantal weergeggeven sitelinks kan ook variëren per zoekopdracht: hoe specifieker hoe meer sitelinks er getoond worden.

De veranderingen worden in de komende dagen wereldwijd uitgerold in alle talen. Dat is dan wel alleen voor gebruikers die een "moderne browser" gebruiken. Wat Google betreft, komt dat neer op Google Chrome, Firefox of Internet Explorer 7 en nieuwere versies.