De deelnemers aan Google's advertentieplatforms, zoals AdWords, bieden steeds meer crapware aan op hun websites, zoals software die de browserinstellingen, zoekmachine en beginpagina verandert, advertenties injecteren in de browser, ongevraagd nieuwe softwareapplicaties downloaden en software die nauwelijks van de computer is te wissen, schrijft Google in een nieuwe blogpost.

Zowel adverteerders die hun advertenties in die omgeving terecht zien komen, als consumenten klagen massaal. Google zegt in een tijdsbestek van 90 dagen liefst 100.000 klachten te hebben binnengekregen. In 2012 heeft Google een stijging van 17 procent gezien van het aantal 'bad actors' in zijn advertentieplatform vergeleken met het jaar ervoor.

Mooie advertenties in crapomgeving

Adverteerders die hun product- en dienstenaanbiedingen zien terugkomen in webomgevingen die juist gericht zijn op het verspreiden van dergelijke crapware (en soms zelfs malware), klagen nu steen en been. Google heeft nu maatregelen genomen om dergelijke ergernissen tegen te gaan.

Software die nu binnen het partnernetwerk van Google wordt aangeboden, moeten van te voren Google's toestemming vragen. Aangeboden software moet het de-installeren via slechts één klik mogelijk maken, het aan de klant duidelijk maken wat er wordt geïnstalleerd en wat er wordt veranderd op hun machine, zich maar in één browser installeren per download en mag alleen worden gebundeld en verspreid via “gerespecteerde partijen die werken volgens onze beleidsregels", schrijft Google.

Google zegt al veel te doen

Google zegt al een eind op weg te zijn door automatisch de sites van de partners en hun software te scannen op “klik- en paginaniveau", niet alleen om crapware tegen te gaan maar ook om klikfraude te bestrijden. Daarnaast, zo zegt Google, “hebben we honderden mensen die webpagina's controleren, software testen en om te voorkomen dat advertenties terecht komen op sites die in strijd handelen met ons beleid."

Google strijdt ook al enige tijd tegen aanbieders van illegale of namaakproducten via zijn AdWords en kondigde daarin vorig jaar samenwerking aan met Facebook en Twitter. In die samenwerking beloofde Google ook de aanpak van malware. Google heeft voordien altijd gezegd dat het niet kan controleren of reclames in AdWords of AdSense fout zijn, maar gezien de maatregelen die het bedrijf al uitoefent is dat standpunt verlaten.