Twee weken geleden is de zoekmachine al in alle stilte van start gegaan met het testen van een stemsysteem, waarbij gebruikers hun mening kunnen geven over de zoekresultaten, zo meldt CNet. Als Google besluit het stemsysteem voor alle gebruikers beschikbaar te stellen, dan kan dat grote gevolgen hebben voor de zoekresultaten. Google is op dit moment verreweg de populairste zoekmachine ter wereld. De gebruikers zijn in het algemeen zeer te spreken over de zoekresultaten, die een stuk beter zijn dan die van andere zoekmachines. Om de resultaten te rangschikken gebruikt Google nu een formule waarbij een pagina onder meer wordt beoordeeld op basis van het aantal links naar die pagina. Ook de 'kwaliteit' van de links speelt een rol: als je homepage gelinkt wordt vanaf de site van The New York Times scoor je beter dan als je buurman een verwijzing naar je pagina opneemt.

Spam

De nieuwe stemmethode om zoekresultaten te rangschikken zou de zoekmachine nog beter moeten maken. Bovendien wil Google met hulp van zijn gebruikers een eind maken aan het zogeheten spammen van zoekmachines (webmasters die hun site met allerlei trucs hoog in de resultaatlijst proberen te krijgen). Google is volgens deskundigen relatief goed in het detecteren van pogingen om de zoekmachine te spammen. Webmasters die in hun meta-tags allerlei populaire zoektermen zetten, maken bijvoorbeeld geen kans. Maar tegen nieuwe vormen van zoekmachine-spamming (bijvoorbeeld het opzetten van een pagina met veel zoektermen onder één link) kan Google nog weinig uitrichten. Vandaar dat de zoekmachine enkele weken geleden al een dienst opzette waarbij mensen via e-mail kunnen klagen over vermeende spammers.

Nadelen

Het stemsysteem moet eveneens een wapen worden in de strijd tegen spam. Al wijzen critici erop dat het nieuwe systeem spammers ook wel eens in de kaart zou kunnen spelen. Spammers zouden het systeem kunnen gebruiken om hun site naar boven te stemmen. Google zegt daar echter al rekening mee te houden. Zo zouden de gebruikers niet op bepaalde sites kunnen stemmen, maar alleen op het overzicht van de resultaten. Ook is Google van plan om de stemmen van mensen die steeds opnieuw hun mening geven over dezelfde zoekresultaten, eruit te filteren.