Eurocommissaris Joaqíun Almunia heeft nieuwe voorstellen ontvangen van Google. Deze waren nodig nadat het eerste schikkingsvoorstel van de datagigant als ontoereikend werd bestempeld. De Europese Commissie verwijt Google de eigen zoekmachine te gebruiken als reusachtig marketingkanaal voor de andere eigen diensten zoals Maps, Gmail en Google News, en dat het tegelijkertijd de concurrenten van deze diensten bewust weert.

Google’s ideeën daarover kunnen tot dusver op weinig Europese steun rekenen en zijn in juli afgekeurd. Ook verticale zoekmachines die klaagden over machtsmisbruik van Google waren kwaad over deze minimale concessies.

“We hebben nieuwe voorstellen ontvangen van Google de afgelopen week”, zegt Almunia in gesprek met financieel persbureau Bloomberg. “Als we er tevreden mee zijn, kunnen we vooruitgaan naar een gezamenlijke oplossing de komende maanden.”

‘Erg moeilijke zaak’

Het antitrustonderzoek tegen Google loopt inmiddels al zo’n drie jaar. Diverse concurrenten van Google betichten de zoekgigant van oneerlijke concurrentie door resultaten omlaag te drukken door eigen diensten voor te trekken. Almunia: “Het is een erg moeilijke zaak, we hebben te maken met nieuwe factoren, en we hebben te maken met een sector die snel, heel erg snel verandert.”

Google heeft beloofd resultaten van eigen diensten duidelijker te zullen labelen in de zoekmachine. De Europese Commissie kan Google daarbij regels opleggen bij de manier waarop het bedrijf werkt. Bovendien kan het een antitrustboete opleggen die enorm op kan lopen, zeker wanneer bedrijven zich niet aan de afspraak houden, zoals eerder het geval was bij het beloofde browserkeuzescherm van Microsoft.

Blijven samenwerken

Google heeft echter aangegeven actief mee te werken, een houding die Almunia waardeert. “We blijven samenwerken met de Europese Commissie om tot een oplossing te komen”, aldus een woordvoerder van Google tegen Bloomberg. Ondertussen is de Commissie nog druk met zijn antitrustonderzoek van Samsung, bij het inzetten van patenten om aartsvijand Apple’s producten te blokkeren.

Update 14.08 uur: Google’s rivalen eisen opnieuw een zogeheten markttest. Daarbij willen zij zelf een analyse uitvoeren van de nieuwe voorstellen van Google.

“Gezien het falen van Google om de laatste keer tot een serieus voorstel te komen, vinden wij dat klanten en concurrenten van Google moeten worden geraadpleegd in een volledige, tweede markttest”, aldus woordvoerder Thomas Vinje van FairSearch Europe, waarin onder meer Microsoft, Oracle en websites als Expedia en TripAdvisor verenigd zijn.

Bij de vorige zoekschikking van Google concludeerden de concurrentie dat deze alleen maar averechts zouden werken.