Dit legt Google uit op het Webmaster Blog naar aanleiding van de eerder ingeschakelde koppeling van de sitesnelheid aan de Google-ranking in de zoekresultaten. Naast een betere opname in de Google-ranking van een site leidt een sneller ladende website ook tot meer conversies. Zo zou bij een test van Shopzilla het aantal conversies 7 tot 12 procent hoger zijn geweest op een geoptimaliseerde site dan via de originele site.

Google legt de snelheidslat hoger dan anderen. Waar content-loadbalancer Akamai de grens legt bij een laadtijd van maximaal 2 seconden voor e-commerce sites waarschuwt de zoekgigant dat dit veel beter kan. "Bij Google mikken we op een laadtijd van onder de halve seconde."

Invloed op bezoek

"Een snellere site zorgt voor een verbetering in de ervaring van gebruikers", zegt Maile Ohye, tech lead voor developer programs bij Google. Samen met Microsoft heeft de zoekgigant onderzoek gedaan naar de gebruikerservaringen bij verschillende laadtijden van sites. Bij een halve seconde laadtijd neemt de gebruikerservaring met bijna 1 procent af. Als ijkpunt is een tijd van 50 miliseconden genomen. Bij een laadtijd van twee seconden gaat de ervaring met bijna 4 procent achteruit.

Volgens Ohye zijn ook op langere termijn de gevolgen van een trage site merkbaar. Bij een andere test van de twee technologiegiganten bleek dat het nadelige effect niet beperkt is tot alleen de tijdsspanne waarin de vertraging optreedt. Bij het vertragen van een site met 400 miliseconden bleven de effecten ook merkbaar na het terugdraaien van de vertraging 7 weken later. In het - afgenomen - bezoek was terug te zien dat de nadelen blijvend waren.

Frontend snel laten renderen

Daarom heeft Google de snelheid van de laadtijd van sites meegenomen in zijn pageranking. Daarmee wordt bepaald welke site hoger in de zoekresultaten van Google verschijnt. Relevantie en content zijn nog steeds de primaire indicatoren van de meer dan 200 criteria waaruit de pagerank van een site is opgebouwd.

Volgens Google is het zaak de frontend van een site snel te laten renderen. Dit kan het beste met progressive rendering, adviseert de marktdominante zoekmachine. Dit houdt in dat een website niet in één keer laadt, maar verschillende elementen al toont op het moment dat ze beschikbaar zijn. De beste manier om dit te bereiken is de stylesheet (CCS) code bovenaan de webpagina te zetten.

Update:

Intro aangepast. Daaruit viel op te maken dat Google de maximale laadtijd van een halve seconde oplegde als hard criterium voor de pagerank van websites (van derden). Dat is niet het geval.

In onderstaande video geeft Ohye meer tips over het optimaliseren van websites: