Voor de prijsvraag is Google een samenwerkingsverband aangegaan met Dummies, dat voornamelijk bekend is van boeken waarin onderwerpen op een simpele manier worden belicht. Het beste idee levert duizend dollar op.

Koffiedrinken

Met de prijsvraag hoopt Google meer bezoekers naar Knol te krijgen. Deze variant op Wikipedia, die Google afgelopen zomer uitbracht, staat voorlopig nog in bèta en heeft veel weg van de bekende online-encyclopedie. Gebruikers kunnen stukken plaatsen en bewerken. Anders dan op Wikipedia beschrijven gebruikers ook eigen ervaringen met bijvoorbeeld liften of koffiedrinken bij Starbucks.

De poging om de populariteit van Knol op te krikken is opvallend. Google trok de afgelopen maanden de stekker uit verschillende projecten die geen geld genereerden. Zo werden Google Video, Google Notebook en Dodgeball stopgezet. Nieuwe projecten die niet bijster interessant zouden zijn krijgen de komende tijd geen kans binnen het bedrijf.

Genoeg reserves

Google kan het zich wel permitteren om projecten draaiende te houden. Het internetconcern zette, in tegenstelling tot veel concurrenten, goede kwartaal cijfers neer. En Google verstevigde begin dit jaar de leidende positie als zoekmachine.