Google Fast Flip is voorlopig alleen beschikbaar in de Amerikaanse versie van Google Labs. De zoekgigant werkt samen met onder meer The New York Times, The Atlantic, The Washington Post, Salon, Fast Company, ProPublica en Newsweek, die een deel van hun kopij plaatsen op Fast Flip.

Volgens Josh Cohen, Senior Business Product Manager van Google News, is Fast Flip alsof je een tijdschrift leest. "Fast Flip laat veel meer beeld en tekst zien dan Google News, en we denken dat het aantal kliks daardoor hoger wordt."

Advertenties

Ook geeft Fast Flip een plek voor journalistiek met een langere houdbaarheidheidsdatum en is het een nieuwe manier waarop uitgevers geld online kunnen verdienen, zegt Cohen. Opbrengsten uit advertenties worden gedeeld tussen uitgevers en Google. Volgens Cohen is er geen direct verband tussen Fast Flip, en plannen om Google Checkout gereed te maken voor microbetalingen voor de verkoop van online content.

Er zijn voorlopig geen plannen om Fast Flip in samenwerking met Europese media uit te rollen. TechCrunch maakte deze zomer al melding van project 'Flipper'. Google gaf als teaser de volgende screenshot vrij: