In juli maakte Google bekend het Russische internetbedrijf voor 140 miljoen dollar te willen kopen. Zao Begun, een dochterbedrijf van het Russische Rambler Media, runt een zoekmachine en verschillende advertentiediensten. Met de aankoop wil Google z'n aanwezigheid in Rusland vergroten. De Russische Federale Antimonopolie Dienst (FAS) vindt de overname echter onacceptabel.

Volgens PaidContent maakt de FAS zich dik over een minieme formaliteit: Google zou geen compltete lijst met namen hebben overhandigd van wie er tot de 'Google business group' behoren.

Google heeft laten weten dat het besluit van de FAS onderzocht wordt en dat het nog niet precies weet hoe het zal reageren: "We zijn erg teleurgesteld in de beslissing die FAS heeft genomen. We geloven oprecht dat deze overname ons in staat stelt om de mogelijkheden voor Russische gebruikers, adverteerders en uitgevers te vergroten. Dat zal de hele industrie ten goede komen."

Yahoo! Google deal

Het is niet voor het eerst dat Google in z'n opmars op blokkades van toezichthouders stuit. Op dit moment onderzoekt de Amerikaanse Department of Justice mogelijke bezwaren tegen een samenwerking tussen Yahoo en Google.

Eerder dit jaar was er sprake van een mogelijke overname van Yahoo door Microsoft, waartegen Yahoo! zich verzette. Een noodgreep was de beslissing om Google Ads te tonen op pagina's van Yahoo hetgeen een succes bleek voor beide partijen.

De beslissing om de samenwerking definitief te maken, stuitte echter op weerstand. Critici denken dat de prijs van advertenties onnodig hoog zal worden en dat de twee bedrijven samen een te groot deel van de advertentiemarkt in handen zullen krijgen. Google heeft echter laten weten dat advertenties worden verkocht aan de hand van veilingen, en dat zowel Google als Yahoo zich niet bemoeit met de prijzen.

Groeien moeilijk

Het besluit van FAS om de overname van Begun te blokkeren, maakt het Google nog moeilijker om verder te groeien. Het bedrijf domineert de zoekmarkt in Westerse landen, maar heeft zeer veel concurrentie in landen als Zuid-Korea, China en Rusland.

Met Begun hoopte het bedrijf dat tij te kunnen keren. Het netwerk van Begun telt 40 duizend adverteerders die hun advertenties tonen op meer dan 143 duizend Russische websites. Onderdeel van de deal was ook dat Ramber de advertenties van AdSense op de hoofdportal van het bedrijf zou plaatsen.