Google heeft een precedent geschapen met de deals met Belgische kranten en de Franse overheid, en moet nu ook andere uitgevers in Europese landen compenseren. Dat stelt Francisco Pinto Balsemao van de European Publishers Council tegen over Reuters.

“Zoekmachines halen 90 procent van hun inkomsten uit online advertenties en een substantieel deel daarvan komt direct of indirect door de gratis toegang tot professioneel nieuws en entertainment van de media," aldus Pinto Balsemao. “De situatie is zeer nijpend voor uitgevers in Europa. Dit gebruik is zonder toestemming of betaling. Dus moeten alle aggregators zoals Google betalen."

Het feit dat Google een schikking heeft getroffen met de Belgen en de Fransen is een goede stap. Nu moet Google dat ook in andere landen doen, stelt de uitgeversclub.

Twee schapen over de dam

Vorig jaar trof Google een schikking met Waalse kranten, na een langdurige rechtszaak over wel of geen licentie voor het indexeren en citeren van krantensites. En onlangs sloot Google een overeenkomst met de Franse regering: er komt geen Google-tax, maar Google pompt eenmalig 60 miljoen euro in een stimuleringsfonds voor de Franse pers. President Hollande suggereerde bij die gelegenheid dat er meer landen zullen volgen. Duitsland is een goede kandidaat, ook daar ligt een wetsvoorstel om Google's activiteiten te belasten.

Google heeft nog niet gereageerd op de oproep van de European Publishers Council.