De nieuwste developerversie van Chrome is voorzien van Native Client, een project waar Google al zeker sinds vorig jaar aan werkt. Native Client laat webapplicaties, geschreven in bijvoorbeeld JavaScript of Flash, beter gebruik maken van de onderliggende pc-hardware. Normaliter draaien webapps namelijk bovenop de browser die weer op het besturingssysteem draait.

Minder lagen

Native Client slecht een deel van die lagen. Dit moet het prestatieniveau van webapps flink verbeteren en tegelijkertijd zwaardere webtoepassingen mogelijk maken. Het is daarmee een voorschot op Chrome OS, het webplatform dat Google ontwikkelt als besturingssysteem voor netbooks en andere internetapparaten. Dat zijn over het algemeen relatief lichte apparaten qua rekenkracht en geheugenruimte. Chrome OS is in juli aangekondigd, maar verschijnt pas in de tweede helft van 2010 op de eerste computers.

Een alpha-versie van de Native Client-plugin is nu alvast toegevoegd aan Chrome als ingebouwde plugin. Dat is vooralsnog alleen voor de developerversie van die webbrowser. De ontwikkelaars van Google melden dat het alleen getest is op de Windows-uitvoering van Chrome en dat het waarschijnlijk niet werkt op Mac OS X of Linux.

Nog erg vroeg

Verder is Native Client standaard niet geactiveerd. Google biedt instructies hoe de plugin te activeren. Daarbij biedt het ook voorbeelden en tests die ontwikkelaars en nieuwsgierige gebruikers kunnen draaien.

Enkele van die voorbeelden werken nog niet, doordat de plugin nog in een erg vroeg stadium verkeert. Bovendien functioneert het niet in de Chrome-sandbox. De nu geïntegreerde versie loopt nog achter op de los te downloaden versie.

Update:

Eind juli heeft Google al een eerste stap gezet voor beter gebruik van hardware. Dat is het inbouwen van de O3D-plugin, die voor driedimensionale graphics de hardwareversnelling van de videokaart gebruikt.

Een eerdere uitleg van Native Client: