Google News speelt Jekyll en Hyde met nieuwsmedia. Na klachten en rechtszaken in onder meer Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en België, beloofde Google allerlei maatregelen om uitgevers te helpen. Maar nu is er een nieuwe dolk in de rug.

Sinds enkele maanden zijn de bronnen en algoritmen van Google News aangepast, zodat ook persberichten worden meegenomen in de nieuwsstroom. En als deze berichten aanleiding zijn voor nieuws, dan kan zo'n bericht prompt bovenaan komen, ontdekte Reuters. Een voorbeeld van 'topnieuws' was het persbericht van Gemalto waarin het de hack door de NSA bagatelliseerde.

Kritisch nieuws onderaan

Google benadrukt dat het niet betaald wordt voor het tonen van persberichten en dat het doel is de bezoeker zo snel mogelijk het 'juiste antwoord' te geven.

Dit gaat uitgevers niet alleen veel verkeer kosten, het is bovendien verwarrend voor bezoekers, vindt Josh Schwartz, van webverkeermeter Chartbeat. Bovendien zouden bedrijven en PR-bureau's dit verder gaan uitbuiten met SEO-vriendelijke sites, met als resultaat dat ronkende propaganda en andere PR-prietpraat steeds vaker prevaleert boven kritisch nieuws op Google News.