Schmidt heeft deze laatdunkende woorden deze week geuit tijdens een interview met het Amerikaanse tv-station Fox Business. “Dit is niet de eerste poging van Microsoft. Het bedrijf probeert het elk jaar weer opnieuw”, aldus de Google-baas.

“Het sterkte punt van ons bedrijf is dat wij beter worden door innovatie. Voor ons draait zoeken om actualiteit, volledigheid en omvang. Dat is moeilijk te evenaren door de concurrentie”, beweert Schmidt tegenover het televisiestation.

Topdrukte

Bing is vorige week gelanceerd en heeft sindsdien nog maar weinig marktaandeel veroverd. Heel even wist het Yahoo voorbij te streven, maar inmiddels is het marktaandeel van Microsofts zoekmachine weer teruggezakt.

Volgens Yahoo-topvrouw Carol Bartz was deze tijdelijke topdrukte het resultaat van een groot aantal nieuwsgierige bezoekers. “Maar uiteindelijk pakken mensen hun oude gewoontes weer op.”

Concurrentie

Toch wordt niet Yahoo, maar Bing door veel internetdeskundigen gezien als de toekomstige grootste concurrent van Google. Schmidt begrijpt deze denkwijze. “Google en Yahoo hebben beide een eigen strategie. Ik denk dat Microsoft uiteindelijk ook een eigen strategie gaat ontwikkelen.”

Googles financieel directeur (cfo) Patrick Pachette maakte gisteren bekend dat er vandaag een speciale bijeenkomst van de directie gepland staat. Daarin wordt de nieuwe zoekmachine van Microsoft uitgebreid besproken.