Dit blijkt uit onderzoek van Checkit, dat ieder kwartaal in samenwerking met Internet Databureau van Nedstat de marktaandelen van de verschillende zoekmachines in Nederland onder de loep neemt. De voornaamste conclusie van de cijfers van het eerste kwartaal van dit jaar: Google is de grootste in Nederland. Hadden Google en Ilse het laatste kwartaal van 2001 beide nog een aandeel van 34 procent, inmiddels is Ilse teruggezakt naar 29 procent. De introductie eind vorig jaar van een nieuwe zoektechniek bij Ilse lijkt de opmars van Google dus niet te kunnen tegenhouden. Integendeel. Google is namelijk onstuitbaar en had het eerste kwartaal van dit jaar in ons land een aandeel van maar liefst 43 procent. Ter vergelijking: in 2000 had de Amerikaanse zoekmachine in ons land nog slechts een aandeel van 3 procent. Alleen Ilse heeft Google nog enigszins in het vizier. Plek nummer drie wordt ingenomen door Ixquick met een aandeel van 5 procent, gevolgd door AltaVista.nl (4 procent) en Lycos.nl (3 procent). Vindex – tot vorig jaar altijd hoog in de lijstjes – is nog verder teruggevallen. Voor de lange termijn verwacht Checkit dat er maar twee grote zoekmachines zullen overblijven: Ilse als nationaal georiënteerde dienst en – uiteraard – Google.