Het laatste kwartaal van 2008 haalde Google 5,7 miljard dollar omzet, een gezien de crisis zeer nette stijging van 18 procent ten opzichte van Q4 in 2007. Het bedrijf maakte 1,62 miljard dollar nettowinst, maar daar ging ruim 1 miljard dollar vanaf aan eenmalige afschrijvingen op beleggingen in internetprovider Clearwire en mediaconcern Time Warner. De overblijvende nettowinst van 382 miljoen dollar is daarom geflatteerd.

"Google presteerde goed in het vierde kwartaal, ondanks het steeds moeilijker economische klimaat", vond Eric Schmidt, CEO van Google. "Het is onduidelijk hoe lang de economische neergang duurt, maar onze aandacht blijft gericht op de lange termijn."

De cijfers overtroffen de verwachtingen van analisten. Het is al langer duidelijk dat ook bij Google de bomen niet meer tot in de hemel groeien. De koers is het afgelopen jaar meer dan gehalveerd. Maar tot nog toe blijkt het bedrijf zijn toch eng smalle bedrijfsmodel zeer goed op de rails te kunnen houden. Praktisch alle inkomsten haalt Google immers uit zijn AdWords en Adsense advertentieprogramma's die het web domineren.

Beter dan de markt

Afgelopen week bleek die online advertentiemarkt ook te zijn ingezakt de afgelopen maanden, wat het ergste deed vrezen voor Google. Maar het bedrijf verslaat zoals vanouds de markt en blijft vooralsnog gestaag doorgroeien.

In vergelijking: de online divisie van rivaal Microsoft (met onder meer Live Search, AdCenter en Hotmail) vertoonde het afgelopen jaar nagenoeg geen groei, terwijl de verliezen op zijn gelopen tot bijna 500 miljoen dollar.

De saneringsmaatregelen die Google tot nog toe heeft genomen in verband met de crisis zijn dan ook bescheiden in verhouding met de massaontslagen die elders vallen.

Onzekerheid blijft

"Het was een behoorlijk indrukwekkende prestatie in een recessie zoals deze", aldus analist Clayton Moran van de Stanford Group tegen AP. Maar ondanks de sterke cijfers en zelfvertrouwen van Google blijft er iets knagen. Beleggers zijn er nog steeds niet gerust op dat Google ook de komende tijd tegen het economische tij kan blijven oproeien. In de nabeurshandel verloor het aandeel uiteindelijk ruim 2,5 procent.