De topnotering van Google in de lijst van populairste websites blijkt uit unieke bezoekers die werden gemeten door webmeter comScore. Hoewel Google al tijden marktleider is op het gebied van zoekopdrachten, was het vooralsnog Yahoo die aan het langste eind trok, met name door andere diensten zoals e-mail en foto-diensten. Uit de cijfers van April blijkt dat Google haar concurrent nu qua bezoekers achter zich heeft gelaten.

Minieme voorsprong

De voorsprong van Google is daarbij overigens nog miniem. In totaal telde het bedrijf zo'n 466 duizend bezoekers meer in april, een fractie van de in totaal 141 miljoen bezoekers. De nauwkeurigheid van dit soort cijfers kan daarbij ook in twijfel worden getrokken, omdat volgens cijfers van Nielsen Online, concurrent van comScore, Google al langere tijd de toppositie bezet.

Nauwkeurig of niet, duidelijk is in ieder geval wel dat de dominante aanwezigheid van de zoekservices van Google ervoor zorgen dat de andere diensten van het bedrijf eveneens aan een opmars bezig zijn. Een 'halo-effect', zo constateert Jack Flanagan van comScore.

Brede dominantie

Om te kunnen concurreren met de fotodienst van Yahoo (eerst Yahoo Photo's, later met de aankoop van Flickr) kocht Google in 2004 fotosite Picasa. Met Gmail biedt het bedrijf concurrentie voor Yahoo Mail en een financiële site gaat de strijd aan met Yahoo finance. Het enige dat nog ontbrak was een dominante aanwezigheid in de wereld van video-sharing, hetgeen in 2006 werd opgelost door de aankoop van YouTube.

Uit de cijfers van comScore blijkt dat Google in de Verenigde Staten in april 141,1 bezoekers te verwerken kreeg, 18 procent meer dan in dezelfde maand het jaar daarvoor. Yahoo's publiek groeide daarentegen 'slechts' met 7 procent, tot 140,6 miljoen unieke bezoekers. Microsoft staat derde op de lijst, met 121 miljoen bezoekers in april.

Pageviews blijven achter

Hoewel Google uit deze cijfers als winnaar uit de bus lijkt te komen, is het maar de vraag of dit ook echt zo is. Het aantal bezochte pagina's (pageviews) bij Yahoo ligt namelijk nog altijd aanzienlijk hoger dan bij Google (33,6 miljard tegenover 28,7 miljard). Dit is een belangrijke graadmeter, omdat het betekent dat bezoekers graag blijven plakken op sites van Yahoo, terwijl men bij Google snel even langs wipt voor een zoekopdracht en daarna weer verdwijnt.