Google-medewerkers hebben dinsdag het rapport 'How fictitious clicks occur in third-party click fraud audit reports' online gezet. In het rapport stelt Google dat drie grote bureaus die de klikfraude van advertenties meten een te hoge schatting geven van de omvang van het probleem. Volgens Google klopt het niet dat 14 tot 35 procent van de kliks frauduleus is.

Het gaat om de bureaus Clickfacts, Click Forensics en Adwatcher. Volgens Google kloppen de onderzoeksmethoden van deze bureau's niet omdat er zogeheten 'fictieve kliks' bij zijn opgeteld. Dit zijn kliks die in werkelijkheid nooit hebben plaatsgevonden, maar door de bureau's toch worden opgegeven.

Soms wordt het opnieuw laden van een pagina op de site van de adverteerder geteld als een extra advertentieklik. Ook dit is een fictieve klik, aldus Google. Dit herladen kan allerlei oorzaken hebben, zoals het aanklikken van de 'terug'-knop, maar het kan ook gebeuren als de bezoeker de pagina die aan het laden is, ververst.

Een woordvoerder van Clickfacts erkent dat Google wel eens gelijk kan hebben. "Ons rapport is opgesteld in februari. Het onderzoek is uitgevoerd met het Clickfacts-systeem dat nog in b├Ętafase verkeerde. Intussen is het verbeterd en worden fictieve kliks niet meer meegeteld."

Click Forensics gelooft helemaal niets van de cijfers van Google en legt de beschuldigingen van de zoekmachine dat de klikfraude overdreven zou zijn, naast zich neer.