Google schiet onder de duiven van rivaal Apple en tracht uitgevers te paaien met een nieuwe betaaldienst voor online content, One Pass gedoopt.

De belangrijkste verkoopargumenten: uitgevers hebben veel meer controle over hoe ze content willen afrekenen, het systeem is webgebaseerd dus werkt op alle platforms, en Google vraagt een stuk minder commissie dan Apple, 10 procent op precies te zijn, bevestigde Google ceo Eric Schmidt, op bezoek in Duitsland.

Afzetten tegen Apple

“We doen dit niet om geld te verdienen, Google verdient geld op andere manieren,” aldus ceo Eric Schmidt. “We proberen juist geld bij mensen te krijgen die topkwaliteit content maken.”

De lancering is tactisch getimed kort na de introductie van Apple’s betaalmodel voor abonnementen voor in de App Store. Daarop is veel kritiek en woede van uitgevers en muziekdiensten, die vinden dat Apple hun toch al magere marges volledig afroomt.

Met One Pass kunnen contentaanbieders geld vragen voor één artikel, een bepaalde tijd of verschillende abonnementsvormen. Betaling loopt via Google CheckOut.

Doorgifte persoonsgegevens

Een ander belangrijk voordeel voor uitgevers is dat Google default de persoonsgegevens zoals e-mailadres en postcode van abonnees doorgeeft. Gebruikers kunnen dat via een opt-out wel weigeren. Apple doet het omgekeerde: het geeft standaard geen gegevens door, tenzij abonnees daarmee instemmen.

One Pass is in eerste instantie beschikbaar in de VS, Duitsland, Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Google heeft al enkele partijen aan boord, waaronder uitgeefreus Axel Springer.