Adverteerders kunnen een bod doen op zoekwoorden in advertenties die vertoond worden bij lokale zoekopdrachten. Google Local is een soort interactieve bedrijvengids waarbij gezocht kan worden op bijvoorbeeld 'boekenwinkel New York'. Op de kaart verschijnen dan ballonnetjes met de locaties van boekhandels in de stad.

Het internetbedrijf startte in december een test met advertenties van bedrijven als Barnes & Noble in Goolge Local. Donderdag werd de deur voor alle adverteerders opengezet, zo meldt The Wall Street Journal. Bedrijven betalen alleen als een gebruiker op een logo klikt waarmee de advertentie wordt getoond.

Voor Google betekent dit een uitbreiding van de advertentiemogelijkheden. Veel internetbedrijven zijn ervan overtuigd dat lokaal zoeken steeds belangrijker wordt. Vooral met het groeiend aantal zoekopdrachten dat vanaf de mobiele telefoon wordt uitgevoerd, zien adverteerders hier een gat in de markt. Volgens schattingen van het onderzoeksbureau Kelsey Group zullen de opbrengsten van advertenties op pagina's van de bedrijvengidsen op internet dit jaar zo'n 1,6 miljard dollar bedragen.