Google benadrukt nu bij de opening van de Google Apps Marketplace dat bedrijven die kiezen voor de cloud zich de moeite besparen van het zelf aanschaffen, installeren en onderhouden van software en hardware. Toch haakt de zoekgigant hiermee aan op die 'traditionele' vorm van ict. Google heeft hiervoor nu zo'n 50 softwaremakers die hun applicaties, maar ook clouddiensten, aanbieden in de Apps Marketplace.

"Klanten vragen ons vaak wanneer we een grotere variëteit aan bedrijfsapplicaties gaan bieden; uiteenlopend van accounting en projectmanagement tot reisplanning en human resources management. Maar we kunnen dat zeker niet allemaal doen, en er zijn honderden bedrijfsapplicaties waarvoor wij helemaal geen expertise hebben", blogt productmanager Chris Vander Mey, die verantwoordelijk is voor Google's nieuwe app store.

Microsoft

Google ondersteunt met de app store indirect 'lokale' applicaties, en lijkt daarmee af te stappen van zijn cloud-only strategie. Microsoft ziet de stap als een bevestiging van zijn strategie om cloud met lokale software te mengen. De Windows-producent reageerde vorige maand al op de toen in aanbouw zijnde applicatiewinkel voor Google Apps.

Opvallend verschil is wel dat Google de software geheel overlaat aan partners. Die kunnen via de app store hun producten aanbieden aan zakelijke gebruikers.

Valt onder Apps

De aangeboden applicaties van derden vallen na installatie wel onder het Google Apps-domein van een bedrijf en functioneren als de SaaS-toepassingen van Google zelf. Dit geldt voor login en gebruik, maar ook voor het beheer.

Beheerders kunnen de apps dus toegang verlenen tot specifieke onderdelen van het Google Apps-portfolio en de rechten van de eigen gebruikers instellen. Het beheer gebeurt dan ook vanuit het configuratiescherm van Google Apps.

Onder de partners bevindt zich ook de Nederlandse softwaremaker Cordys, opgericht door softwaretycoon Jan Baan. Die stelt dat zijn bedrijf hiermee de kloof tussen bedrijfssoftware en de cloud overbrugt. "De integratie met Google Apps was voor ons dan ook een logische keuze."

Promoten

De applicaties zijn onderverdeeld in 10 categorieën, de services in 7 categorieën. Die lopen uiteen van accounting en sales tot beheer, security en software-ontwikkeling. Er is een apart segment gemaakt voor producten en diensten die inhaken op Google's oplossing voor enterprise search; het doorzoeken, indexeren en ontsluiten van interne bedrijfsinformatie.

Opvallend is dat er in de net geopende applicatiewinkel al vele recensies staan bij de diverse applicaties. Google biedt geïnteresseerde ontwikkelaars uitleg op het Google Code blog. Het bedrijf komt op zijn I/O-bijeenkomst in mei met meer informatie over applicatie-ontwikkeling voor het bedrijfsleven.