Click Defense, een Amerikaans marketingbedrijf dat onder meer software verkoopt om klikfraude te voorkomen, heeft Google gedaagd vanwege vermeende klikfraude. Bij normale sites zou de klikfraude ongeveer 20 procent bedragen. Volgens Click Defense komt het bij Google neer op 38 procent. Dit heeft Click Defense, dat zelf ook bij Google adverteert, minimaal vijf miljoen dollar extra gekost, zo beweert het bedrijf tegenover persbureau Reuters.

Zoekmachines als Google en Yahoo leven voor een groot deel van tekstadvertenties waarbij de prijs die adverteerders betalen, afhangt van het aantal keren dat erop geklikt is. Bij klikfraude wordt bewust op advertenties geklikt om de opbrengst kunstmatig te verhogen.

Een woordvoerder van Google zegt dat de beschuldiging totaal onterecht is. Het bedrijf is zich daarom van plan flink te gaan verzetten. Rechtszaken vanwege klikfraude zijn bijzonder omdat klikfraude niet in de Amerikaanse wet is omschreven.

Het is niet voor het eerst dat Google onder vuur ligt vanwege vermeende klikfraude. In april werd Google, samen met enkele andere zoekmachines, ook al aangeklaagd vanwege vermeende klikfraude. Die zaak is aangespannen door de winkelketen Lane's Gifts & Collectibles.