De internetreus schetst in zijn nu goedgekeurde patentvoorstel een heel registratiesysteem en gerichte video-advertenties voor online-tv-kijkers. Een gebruiker zou eerst een consumentenenquete moeten invullen, wat zo'n 5 tot 10 minuten in beslag neemt. Daarbij moet ook aanvullende informatie zoals een e-mailadres en jaarsalaris worden opgegeven. Consumenten die dat niet willen, moeten verplicht 10 minuten aan reclames kijken.

Afkoopsom

Het patent draagt nog een alternatief aan. Dat is de afkoopsom, te heffen door de tv-maatschappij of kabelaanbieder, van 2 dollar voor het overslaan van die reclames. Die betaling wordt dan gedaan via een micro-payment systeem zoals GBuy, valt te lezen in het voorstel dat in oktober 2006 is ingediend. GBuy is de naam voor wat in juni 2006 als Google Checkout is gelanceerd.

Ook vermeldt het patent dat de anti-reclameheffing geen volledige afkoop hoeft te bieden. Het systeem "kan ook vereisen dat een gebruiker tenminste vier promoties volledig moet kijken voordat het tv-programma verder gaat". Het lijvige voorstel bevat ook omschrijvingen voor databases die kijkgedrag, reclame-skipping en zappen vastlegt, analyseert en op basis van dat profiel weer video-ads serveert.

Verplicht vertoning

Verder kan Google's nu gepatenteerde uitvinding, Targeted Video Advertising, de gebruiker ook verplichten om bepaalde, op zijn of haar profiel gerichte reclames toch te kijken. Het patent noemt dit "bepaalde activiteiten volgen", waarbij het dus gaat om de 'activiteit' van reclames wel of niet bekijken.

Deze verplichte vertoning op basis van het aangelegde profiel moet dan een bepaalde hoeveelheid advertentie-inkomsten of -punten opleveren. Die punten kunnen dan "direct of indirect overeenkomen met advertentie-inkomsten". Na het voldoen aan die verplichting kan de kijker zijn of haar gewenste tv-programma of film bekijken, of verder zien.