In mei van dit jaar kondigde Google aan dat het bedrijf zou gaan experimenteren met het vertonen van afbeeldingsadvertenties op de pagina's met zoekresultaten, aangezien het bedrijf inschatte dat het op jaarbasis 200 miljoen dollar misliep door het niet vertonen van advertenties bij getoonde zoekresultaten van Image Search.

Alleen AdWords geen succes

Eerder dit jaar testte Google al met het vertonen van tekstadvertenties wanneer er op afbeeldingen werd gezocht, maar na tegenvallende resultaten staakte de zoekgigant het experiment.

Het is een tijdje stil geweest rond de advertenties bij beeldzoek-resultaten, maar TechCrunch maakt melding van het verschijnen van een advertentieplaatje bij de zoekresultaten wanneer er op een afbeelding wordt gezocht. De advertentie is herkenbaar door een gele achtergrond en de melding dat het om een gesponsorde link gaat. Het getoonde resultaat komt overigens niet of nauwelijks overeen met de zoekterm waarop werd gezocht: bij de zoekterm 'Buffalo Logo' verscheen een advertentieplaatje van een barkruk van het biermerk Guinness die toevallig 'Buffalo' heet.

Ook banners

Dit is overigens niet de enige advertentievorm waarmee Google momenteel aan het experimenteren is. SearchViews meldt dat Google ook banners vertoont onder getoonde beeldzoekresultaten.

Google heeft een verklaring gegeven voor het verschijnen van de advertenties: "Als onderdeel van onze toewijding aan vernieuwing en om gebruikers te helpen om nieuwe en betere manieren te vinden om de toegang krijgen tot informatie waar ze naar op zoek zijn houden we momenteel een test om advertenties te tonen op de zoekresultatenpagina's van afbeeldingen. De experimenten zijn beperkt tot adverteerders in de Verenigde Staten die gebruik maken van tekst en statische afbeeldingen."