Entertainmentbedrijf Viacom houdt YouTube verantwoordelijk voor de grootschalige schending van auteursrechten op de online videodienst.

Viacom klaagt dat op Youtube 150 duizend videoclips zijn geplaatst waarvan het auteursrecht bij het uitgeefconglomeraat berust. Google zou veel te weinig hebben gedaan om inbreuk op dit auteursrecht te voorkomen.

Bedreiging

Google is het hier niet mee eens en is bang dat de rechtszaak die Viacom heeft aangespannen een directe bedreiging is voor de manier waarop 'honderden miljoenen mensen op een legale manier informatie uitwisselen'. Daarbij is het bedrijf van mening dat het veel meer gedaan heeft dan juridisch van haar verlangd kan worden om de auteursrechten van bedrijven te beschermen.

Veel illegaal materiaal

De claim van Viacom is een aanpassing op de rechtszaak die het bedrijf een jaar geleden heeft aangespannen. Volgens Viacom heeft YouTube voortdurend toegestaan dat er videoclips op haar site te vinden waren van programma's als South Park en SpongeBob SquarePants, die daar duizenden keren bekeken zijn. Ook noemt het bedrijf de documentaire An Inconvenient Truth van Al Gore die lange tijd, illegaal, op YouTube te vinden was en meer dan 1,5 miljard kijkers zou hebben getrokken.

Google heeft vertrouwen in uitspraak

Google ziet de rechtszaak met vertrouwen tegemoet. David Eun, vice president voor content partnerships is ervan overtuigd dat het bedrijf niets verkeerd doet: "Wanneer service providers verantwoordelijk worden gehouden voor de handelingen van hun gebruikers, dan wordt de manier waarop mensen zich op legale wijze uitdrukken op het gebied van nieuws, informatie, entertainment, politiek en kunst, ernstig bedreigd."

Google vindt dan ook dat ze zich volledig heeft gehouden aan de Digital Millenium Copyright Act. Deze wet stelt dat service providers niet aansprakelijk zijn voor inbreuk op auteursrecht, zolang zij materiaal snel verwijderen nadat er is aangegeven dat auteursrechten geschonden worden.

Tien uur video per minuut

Viacom stelt echter dat het gehele businessmodel van YouTube is gebaseerd op auteursrechtelijk beschermd materiaal en dat het bedrijf niet in staat is om het uploaden van dit soort materiaal te reguleren. Gebruikers plaatsen elke minuut meer dan tien uur aan nieuwe video's op YouTube en deze content wordt niet vooraf gefilterd. Het bedrijf verwacht dat gebruikers en rechthebbenden zelf aangeven wanneer video's de huisregels overtreden, waarna het bedrijf het materiaal offline kan halen. Daarnaast experimenteert Google met zogenaamde fingerprinting-technologie die beschermd materiaal automatisch moet herkennen.