"Data van de cloud komt nu in de Search Appliance", vertelt productmanager Rajat Mukherjee van Google aan Webwereld. "Het blijft dus wel een on-premise oplossing." Bedrijfsdata wordt niet overgeheveld naar de cloud; de koppeling is alleen andersom; naar de zoek-appliance. Daarbij kan dat apparaat van Google gegevens uit de Google Apps-accounts van een bedrijf halen, en uit de websitedienst Google Sites, maar ook uit de openbare microblogdienst Twitter.

Publieke data

In het laatste geval gaat het om publieke data. In geval van de eigen Apps-accounts en eventuele eigen websites bij Google Sites van een onderneming is het eigen data die de Search Appliance kan doorspitten. “Of ook de publieke data van Google Sites van je concurrent”, vult Mukherjee aan.

De nieuwe versie 6.8 van de search-software voor de Appliance brengt deze aansluiting op externe diensten. Mukherjee benadrukt dat dit eenrichtingsverkeer is. Interne data van een bedrijf komt niet terecht in de cloud. Onder de zoekmogelijkheden bevinden zich een intelligentere weergave en schifting van onderwerpen en subonderwerpen, maar ook van mensen; werknemers met een bepaalde expertise, vakgebied of afdeling.

Eigen experts vinden

De ‘weging’ van te vinden collega’s wordt mede gedaan op basis van hun Apps-documenten en met wie ze daaraan samenwerken. Hierbij wordt ook geput uit reeds aanwezige metadata in een organisatie, zoals die in groupware als Lotus Notes, eigen crm-software (voor klantrelatiebeheer), enzovoorts.

“Je kunt zo makkelijk de experts binnen je organisatie vinden.” Hierbij biedt de vernieuwde Search Appliance ook verschillende interfaces voor verschillende gebruikers of afdelingen binnen een organisatie. “Marketing wil misschien juist wel Twitter-zoekresultaten zien, maar een andere afdeling niet”, aldus Mukherjee.

Meer connecties

De productmanager van Google haalt schattingen van analisten aan dat mensen elk jaar hun hoeveelheid data verdubbelen. "Maar steeds meer mensen zetten hun data in de cloud." Daarvoor biedt de internetreus al een connector om de zoek-appliance te verbinden met online-crm (customer relationship management) van SaaS-schoolvoorbeeld Salesforce.com.

Mukherjee vertelt dat er meer koppelingen, met andere clouds, komen. Welke dat zijn, en in welke volgorde die wanneer uitkomen, kan hij niet zeggen. “Daar is geen timeline voor. Dat is afhankelijk van de feedback van klanten.”

Niet zwaarder

Alle data uit de externe bronnen wordt niet gekopieerd naar interne systemen en telt ook niet mee voor de documentlimieten die de Search Appliance kent, vertelt hij. Voor het instapmodel ligt dat nu op 10 miljoen documenten en voor het ‘grote’ model op 30 miljoen stuks.

Toch zijn de nieuwe zoekopties wel degelijk realtime search, die bovendien geen zwaardere belasting voor de zoekappliance vormt. De machine haakt hiervoor namelijk aan op (een deel van) de algemene zoek-index die Google al draait op zijn online-diensten. Voor Twitter haakt het bedrijf aan op de search-api van dat sociale netwerk.