Door de fout in de data processing-code stopte het detectiesysteem blogs die gewoonlijk wel door de controle kwamen, meldde Google op een bedrijfsblog.

Door het stof

Getroffen bloggers berichtten vanaf begin vorige week over de problemen op de officiële Blogger Help Group. Google had enkele bloggers per e-mail gewaarschuwd dat hun sites als 'splogs' (spam-blogs) waren aangemerkt en daarom waren afgesloten. Vrijdagmiddag erkende Google dat er problemen waren. Volgens Google-medewerker Siobhan let het bedrijf sindsdien extra goed op of er niet opnieuw legitieme blogs worden afgesloten.

Inmiddels zijn de ten onrechte afgesloten blogs weer te bereiken, laat het internetbedrijf weten. In een officiële verontschuldiging kruipt Google nog eens diep door het stof. "We bieden de getroffen bloggers en hun lezers onze oprechte excuses aan. Bij Blogger vinden we dat je zelf volledig eigenaar bent van je blogs en andere data. We begrijpen dat je ons vertrouwt met het opslaan en het publiceren van je blog. Dergelijke incidenten kunnen dat vertrouwen beschamen", aldus Google.

De pineut

Met de opkomst van cloud computing gebruiken steeds meer mensen webdiensten: van individuele bloggers tot grote bedrijven. Dat heeft voordelen, maar bij storingen of dataverlies kunnen zij de pineut zijn, aangezien de leverancier de applicaties op zijn eigen servers draait.

Googles actie om het blog-platform op te schonen heeft ongetwijfeld te maken met de recente constatering van consumentenorganisatie StopBadware.org dat Blogger een grote verspreider van malware is.