Het gaat om de Chrome-extensies 'Add to Feedly' en 'Tweet this Page'. Deze twee add-ons zouden onlangs van eigenaar zijn gewisseld, waarna er de code stilletjes werd aangepast, in strijd met het nieuwe Google-beleid, schrijft The Wall Street Journal. Gebruikers kregen plotseling advertenties voorgeschoteld, waarvan de bron onbekend bleef. Google neemt sinds 1 januari de controle bij Chrome-extensies steviger in handen.

De kopers van de twee extensies blijken handelaars in adware. Dat is advertentiesoftware die gebruikers reclame toont. Omdat in het geval van 'Add to Feedly' (een rss-dienst) en 'Tweet this Page' de code in een update bleek aangepast, had Google niet direct in de gaten wat er hand de hand was. De maker van de 'Add to Feedly'-extensie noemt in een blogpost de verkoop van zijn extensie "een slechte beslissing."

Meer controle

Het downloaden van Chrome-extensies op Windows van buiten Google's eigen webwinkel voor Chrome is vanaf januari verboden. Tot nog toe was het mogelijk om zelf extensies te installeren op de Windows-versie van de Chrome-browser, door deze na het downloaden naar 'chrome://extensions/' te slepen. Maar Google wil meer controle en draait nu alle extensies van buiten de eigen Chrome Web Store de nek om.