Onderwijsdirecteur Michael Coutts-Trotter is tevreden met de overeenkomst. "Binnenkort kunnen studenten en medewerkers gebruik maken van een speciaal op maat gemaakte Gmail-account. Het feit dat een multinational als Google bereid is om een dergelijke werelddeal te sluiten geeft aan hoe groot deze order is ", zegt Coutts-Trotter in de Sydney Morning Herald. "We zijn de eerste in Australië, maar inmiddels is er ook al interesse uit andere staten".

Met het contract is een bedrag van ruim 3 miljoen Australische dollars per jaar gemoeid, (zo'n 1,75 miljoen euro). Gmail is weliswaar een gratis dienst, maar het zakelijke contract biedt vooral extra ondersteuning.

Zo wordt het e-mailprogramma geïntegreerd in een bestaande portal, en verzorgt de Australische Google-partner SMS extra veiligheidsmaatregelen. En in plaats van de schamele 35MB van vroeger krijgen de studenten en medewerkers nu ruim 6 gigabyte aan opslagruimte voor hun e-mails.

De overeenkomst is een zware klap voor Microsoft, dat de afgelopen vijf jaar samenwerkte met het onderwijsdepartement. Het ging toen om een bedrag van ongeveer 6 miljoen Australische dollars per jaar (3,33 miljoen euro), dus aanzienlijk hoger dan het nieuwe contract.

Volgens Gartner-analist Matthew Cain, is het niet vreemd dat Microsoft en Google een wedloop houden voor onderwijscontracten. "Als bedrijven studenten kunnen binnenhalen, is de kans groot dat ze de rest van hun leven gebruik blijven maken van hun accounts. Daarmee wordt deze doelgroep zeer aantrekkelijk voor adverteerders", aldus Cain.