Dat meldt een anonieme bron aan de IDG News Service, een zusterorganisatie van Webwereld. Ontslagen personeel krijg een tijdelijk contract aangeboden en kan in die periode een nieuwe permanente baan zoeken binnen of buiten de organisatie.

"Sinds onze overname van DoubleClick op 11 maart is afgerond, hebben we eraan gewerkt de DoubleClick werknemers te laten aansluiten op onze plannen met het bedrijf. Zoals met zoveel overnames, leidt deze review tot een reductie van het aantal werknemers bij de overgenomen partij. Vandaag ontslaan we sommige DoubleClick werknemers, en andere worden in een andere rol ingezet," aldus een woordvoerder van Google.

DoubleClick telt 1.500 werknemers, waarvan 1.200 in de Verenigde Staten.

Afstoten Performics

Google bovendien besloten Performics af te stoten, een onderdeel dat zich specialiseert in search engine marketing (sem) en een search engine optimization (seo). Deze verandering was algemeen verwacht, omdat het een potentieel belangenconflict met onafhankelijke spelers in die twee markten kan opleveren.

Recentelijk formuleerde zoekmachine-expert Danny Sullivan een uitgebreid verzoek aan Google om Performics af te stoten. Die wens is in vervulling gegaan.

"Het is helder dat we niet in de search engine marketing business willen zitten. Het handhaven van de objectiviteit in zowel de zoek- als advertentiemarkt is van essentieel belang voor Google en de kern van het vertrouwen dat onze gebruikers in ons stellen," schrijft Tom Philips, die de integratie van DoubleClick overziet, op een bedrijfsblog.

Nog geen koper

Google heeft nog geen koper voor Performics gevonden, maar enkele partners hebben interesse getoond. Tot de verkoop zal de firma als onafhankelijke eenheid opereren. Het onderdeel affiliate marketing maakt geen onderdeel van de verkoop uit. Die groep zal worden geïntegreerd in de overige Google onderdelen, schreef Philips.

Conflict of interest

Sem- en seo-leveranciers leveren adviseren over websites hoger terug kunnen komen in zoekresultaten en effectieve online advertentiecampagnes kunnen voeren. Bedrijven in de sector hadden geklaagd over de mogelijkheid dat zij met Google moesten gaan concurreren.

Performics zou als onderdeel van Google toegang hebben tot informatie over de werking van de zoekalgoritmes, en daardoor beter advies kunnen leveren dan onafhankelijke leveranciers. Daarnaast bestond de angst dat Google zijn eigen diensten tegen een bodemtarief of zelfs gratis zou aanbieden, en daarmee de concurrentie met commerciële partijen zou aangaan.

Daarnaast leverde de situatie Google een intern conflict op omdat een groep zoveel mogelijk advertenties wil verkopen, terwijl een andere ervoor wil zorgen dat die advertenties het beste resultaat voor de adverteerder opleveren met zo laag mogelijke kosten. Daardoor zou het bedrijfsbelang van Google om geld te verdienen in conflict komen met het belang van zijn klanten om geld te besparen.

Google heeft daarnaast altijd gezworen dat het nooit geld zou vragen voor advies over het verbeteren van zoekresultaten voor een bepaalde website, en dat is precies wat de seo-dienst van Perfomics levert. De firma zondigt daarnaast tegen een andere no-no van Google: het direct betalen van zoekbedrijven om een website te laten opnemen in de zoekresultaten.