De nieuwe gebruikersvoorwaarden van Google zijn van kracht. Alle handelingen die gebruikers vanaf 18 jaar doen op Google Plus, YouTube en andere diensten kunnen vanaf nu worden gebruikt in advertenties en recensies.

De advertenties worden getoond door heel het Google-advertentienetwerk, dat meer dan twee miljoen sites beslaat. Dat bereikt een potentieel kijkerspubliek van een miljard mensen. Of zoals Google het zelf omschrijft: “Google maakt het jou (en de volgers van je +Pagina) gemakkelijk om geweldige aanbevelingen te ontvangen.”

Controle in handen

Google geeft de optie om deze zogeheten ‘Aanbevelingen uit jouw kringen’ te controleren. Volgens het zoek- en advertentiebedrijf houdt de gebruiker zelf de touwtjes in handen. In een wat omslachtige uitleg geeft Google tevens aan dat iedereen de weergave van zijn of haar naam en foto kan beperken. Die instelling heeft alleen betrekking op acties die Google in advertenties weergeeft.

Bij de aankondiging van de nieuwe gebruikersvoorwaarden gaf Google vorige maand alvast een voorproefje (zie hieronder) van de aanbevelingen in advertenties. De komende tijd moet duidelijk worden hoe de rest van het nieuwe beleid vorm krijgt.

Klik voor groot Overigens zetten juristen grote vraagtekens bij de legitimiteit van de wijziging van de gebruiksvoorwaarden door Google. Lees hierover meer in Juristen: Google schendt wet met gebruik userdata.