Bij zogeheten pay-per-call-advertenties staat een telefoon-icoontje waarmee de bezoeker direct contact kan zoeken met de adverteerder. Voor Google-gebruikers is dat gesprek gratis. De bezoeker klikt op het het icoontje en Google belt het telefoonnummer van de gebruiker. Als die de hoorn opneemt, wordt de adverteerder gebeld.

Google belooft dat het de telefoonnummers niet met andere partijen zullen worden gedeeld. "Als je verbonden bent met de adverteerder, wordt je nummer geblokkeerd zodat de adverteerder deze niet kan zien", aldus Google. De adverteerder betaalt Google voor elk tot stand gekomen gesprek. Nu is het nog gebruikelijk dat voor iedere klik op de advertentie wordt betaald.

Analisten zijn niet verbaasd over de nieuwe advertentievorm van Google. Onderzoekers van het Amerikaanse bureau The Kelsey Group hebben berekend dat deze vorm van adverteren in 2009 alleen in de VS al 1,4 miljard dollar zal opleveren.

Google is overigens niet de eerste zoekmachine die met dit soort advertenties experimenteert. Yahoo test de pay-per-call-banners nu enkele maanden. Hoe lang deze testperiode duurt, is niet bekend. "Als het iets is wat onze adverteerders willen, zullen we er op termijn mededelingen over doen ", aldus een Yahoo-woordvoerster.