Vandaag stelt Google haar netwerken open voor door Google goedgekeurde applicaties van derden. De dienst is nu alleen nog beschikbaar in Noord Amerika, maar Google heeft aangekondigd dat Europa snel zal volgen.

In het verleden moesten adverteerders die inzicht wilden krijgen in geplaatste advertenties gebruik maken van Google AdWords. Nu mogen ook de externe diensten van Eyeblaster, Eyewonder, Interpolls, PointRoll, Unicast, Dynamic Logic, IAG Research, InsightExpress, Factor TG en Google's eigen DoubleClick nu die rol gaan vervullen.

Hoger rendement

Adverteerders en reclamebureaus kunnen nu zelf advertenties online plaatsen en hebben voortdurend inzicht in het rendement, zodat zij een beter beeld krijgen van de doelgroepen die hun advertenties bereiken. Tim Evans, product manager Google Europe, zegt tegen Brand Republic dat het openstellen van advertentienetwerken voor derden een verzoek was van veel reclamebureaus en adverteerders. Zij konden hun campagnes lastig afstemmen op het netwerk van het Google.

Ook voor gebruikers is het een verrijking volgens Evans. Zij zullen meer gerichte en relevantere advertenties tegenkomen.

De stap van Google past bij de strategie om zich meer te richten op een crossmediale advertentiemarkt. Nu het recent aangekochte DoubleClick ook meedoet, kan de ruimte die bestaat tussen adverteerders die ruimte kopen en de uitgevers die ruimte verkopen beter worden opgevuld.

Mededingingscommissaris Neelie Kroes stond de overname van DoubleClick door Google nog even in de weg. Maar die weg lijkt nu geplaveid te zijn voor Google om aan de hoge verwachtingen van adverteerders tegemoet te komen.