Google zet de ontwikkeling van de eigen 3D-technologie voor browsers, bekend als O3D, stop. Het plugin-project gaat op in een Javascript-bibliotheek die draait op WebGL, waar Google al aan meewerkte. Een jaar geleden werd het project opgestart.

WebGL, een open source-project opgestart door Mozilla, is een 3D-graphics application programming interface (api) die zich langzaam heeft ontpopt tot standaard. Vandaar dat Google besluit de eigen technologie aan de kant te zetten. WebGL wordt ondersteund door Firefox, Safari en Opera. WebGL maakt gebruik van OpenGL, een techniek voor 3D-weergave waarbij hardware, zoals een videokaart, de beelden sneller en beter weergeeft.

JavaScript niet snel genoeg

"Bij Google committeren wij ons haast volledig aan het implementeren en stimuleren van standaarden", schrijft Google op het Chromium blog. "Dus zal het O3D van een plugin-project overgaan in een JavaScript-library dat op WebGL draait." WebGL wordt ondersteund en beheerd door de Khronos groep en maakt gebruik van de bestaande OpenGL grafische interface voor desktops.

Eerst was Google bang dat JavaScript niet snel genoeg zou zijn om een api als OpenGL te ondersteunen. Ook zijn er te weinig Windows-drivers die OpenGL ondersteunen. Nu is gebleken dat JavaScript er aanzienlijk op vooruit is gegaan en de browsers zijn meegegroeid, gaan die bezwaren niet meer op. Google gelooft nu dat Chromium probleemloos WebGL-content kan draaien op Windows-computers zonder gebruik te maken van OpenGL-drivers.

Chrome Frame

In plaats daarvan rekent Google op hun eigen ANGLE-project, een project die het gebruik van Windows-drivers overbodig moet maken. Volgens The Register zit Microsoft niet te wachten op kunstgrepen die een Microsoft-browser veranderen in een Google-browser, maar kan de softwaregigant daar niets aan doen. Dit moet gebeuren via Chrome Frame, een plugin die html5-ondersteuning biedt voor Internet Explorer. Op dit moment wordt er nog geen WebGL-ondersteuning geboden, maar die zal spoedig worden toegevoegd.

Google's O3D-plugin en de broncode van het project zullen nog minimaal een jaar beschikbaar blijven. De ontwikkeling zal worden stopgezet na de laatste bugfix.