Ceo Eric Schmidt van Google probeert de onrust te sussen over de expansiedrift van zijn bedrijf. Hij stelt dat de internetreus geen plannen heeft om mobiele operators te beconcurreren. Zijn bedrijf zet groot in op search-advertenties en de mobiele markt is daarin 'booming'. "Google profiteert van de acceptatie van breedband overal, in zowel mobiele netwerken als in vaste netwerken", zegt de ceo op het Mobile World Congress dat deze week plaatsvindt in Barcelona.

Glasvezel en draadloos

Dat verklaart volgens Schmidt de investeringen van Google in WiMAX en de plannen om supersnel glasvezel tot aan huishoudens (Fiber to the Home, FttH) te brengen. Voor dat FttH van wel 1 Gigabit per seconde voert het bedrijf nu tests uit in de Verenigde Staten.

Ook investeert de zoekmachine in wireless, zoals de Amerikaanse WiMAX-aanbieder Clearwire. In tegenstelling tot Intel, een andere grote WiMAX-investeerder die wil meeprofiteren van alomtegenwoordig draadloos internet, stapt Google ook hier zelf in de markt. Zo biedt het al vier jaar gratis wifi in de Amerikaanse stad Mountain View waar het eigen hoofdkwartier is gevestigd. Verder heeft het bedrijf eerder een bod uitgebracht op radiofrequenties voor mobiel breedband, om de markt aan te jagen.

Search brengt geld binnen

Toch betekent dit alles niet dat Google in de netwerkmarkt stapt, bezweert ceo Schmidt. "We gaan niet investeren in grootschalige infrastructuur. Dat is een erg harde markt en een waar wij niet goed voor zijn geoptimaliseerd." Google zal zich bezighouden met search-advertenties en met software voor het bedrijfsleven. Het leeuwendeel van de inkomsten komt volgens de ceo, net als nu, uit de advertenties.

Daarvoor ziet Google een verschuiving naar de mobiele markt. In sommige ontwikkelende markten komt nu meer dan de helft van de zoekopdrachten vanaf mobiele telefoons, vertelt Schmidt. Google ontwikkelt nieuwe diensten en producten voortaan eerst voor mobiel, vanwege de grotere groeipotentie op die markt.

Een paar uur eerder had Vittorio Colao, ceo van de grootste operator ter wereld Vodafone, toezichthouders opgeroepen om Google aan te pakken omdat het bedrijf te dominant wordt in de mobiele markt.

'Symbiose'

Maar Schmidt spiegelt een symbiotische relatie voor tussen zijn bedrijf en mobiele operators. Zij bieden immers de kanalen waarlangs de Google-search en -ads lopen. "Wij voelen ons sterk afhankelijk van het succes van de carriermarkt", zegt de Google-ceo. Hij ontkent dan ook stellig dat Google de operators wil degradren tot "domme pijplijnen" van het mobiele internet.

"Wij hebben een geavanceerd netwerk nodig voor security en voor load balancing." Hij ontkent ook de notie dat de internetreus met telecomdiensten als Google Voice telefoonminuten afsnoept van de mobiele operators.

Megagroei Android

Schmidt ging ook nog in op de gigantische groei van Android. Binnen anderhalf jaar is het mobiele besturingssysteem zeer populair geworden. Na een twijfelende start gaat het nu hard. Momenteel zijn er 26 modellen uitgerust met Android en worden er dagelijks zo'n 60.000 Android toestellen verkocht, vertelde Schmidt.