In januari van dit jaar deed Google topman Eric Schmidt een opmerkelijke uitspraak: "We hebben geen enkele negatieve invloed van een mogelijke recessie gezien op onze inkomsten." Maar een maand later leek het erop dat het bedrijf zich op de situatie had verkeken, nadat analisten hadden geconcludeerd dat er steeds minder mensen klikten op de advertenties van Google's Adsense.

Google liet weten dat dit te maken had met veranderingen in het advertentiebeleid waardoor bepaalde advertenties werden geweerd, maar dat mocht niet baten, het aandeel Google stortte 8 procent naar beneden.

In april bleek echter dat de omzet van het bedrijf ongestoord doorgroeide en in dat kwartaal 42 procent meer winst mocht inboeken dan in het jaar daarvoor.

26 procent groei

Uit nieuwe kwartaalcijfers blijkt nu dat Google nog steeds weinig last lijkt te hebben van economische problemen in de wereld. Hoewel de groei van het bedrijf in het derde kwartaal minder sterk was dan in de kwartalen daarvoor, rapporteert het bedrijf een winstgroei van 26 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Reden voor de goede resultaten zijn volgens het bedrijf een sterke toename in de verkoop van online advertenties en pogingen van het bedrijf om de kosten te drukken. Het aandeel Google steeg afgelopen week met vier procent en sprong nog eens tien procent omhoog na de bekendmaking van de cijfers.

Superieur model

Volgens Schmidt is het bedrijf zeer realistisch als het gaat om het economische klimaat, maar is het succes van Google onder andere het bewijs dat marketeers hebben geaccepteerd dat AdWords en AdSense beter te meten zijn dan andere vormen van adverteren. Volgens Youssef H. Squali, analist bij Jefferies & Company heeft het bedrijf ook minder te vrezen dan andere advertentiebedrijven: "Het businessmodel van Google blijkt beter te zijn dan dat van concurrenten, omdat de nadruk volledig ligt op prestatie."

Geen garanties

Toch is niet iedereen zo positief gestemd over de toekomst van het bedrijf en blijven zij de negatieve effecten van de huidige crisis vrezen. "Op dit moment wordt alles in snel slechter. Maar Google geeft geen financiële voorspellingen, dus dan is het alsof je in de achteruitkijkspiegel kijkt", aldus Ross Sandler, analist bij RBC Capital Markets tegen de New York Times.