Google Trends for Websites biedt hiermee een langverwachte en zeer gewilde functionaliteit. Tik een willekeurige domeinnaam in en je ziet meteen hoeveel unieke bezoekers per dag de website heeft gekregen sinds april 2007.

Zoektermen en andere sites

Daarnaast wordt de herkomst van bezoekers uitgesplitst naar land, geeft Google aan naar welke andere websites de bezoekers surften, en welke zoektermen ze intikten op Google's zoekmachine. Trends for Websites is eigenlijk een openbare en vereenvoudigde versie van website-statistiekensoftware Google Analytics.

Uiteraard hoort het vergelijken van sites ook tot de mogelijkheden. Zo blijkt volgens Google dat Facebook al in november 2007 MySpace voorbij is gegaan. Of dat concurrerende Nederlandse huizensites aan Funda nog niet kunnen tippen qua verkeer.

Voor sites met heel weinig bezoekers kan Trends geen grafiek genereren. En Google heeft, heel flauw, z'n eigen domeinen allemaal afgeschermd voor online trendspotters.

Brede doelgroep

Trends for Websites is interessant voor webmasters, uitgevers, domeinboeren, zoekmarketeers (SEM's), trendwatchers, zoekmachineoptimaliseerders (SEO's), webvoyeurs en grafiekfetisjisten. Die waren voorheen aangewezen op meetdiensten van Alexa (van Amazon) of Compete. Deze diensten zijn populair, maar notoir onbetrouwbaar en eigenlijk alleen geschikt voor het vergelijken van twee of meer soortgelijke sites.

Daarnaast bieden bureau's als comScore, Hitwise en het Nederlandse Multiscope verkeersstatistieken tegen betaling en vaak periodiek een openbaar trendrapport.

Het is nog onduidelijk hoe betrouwbaar de cijfers en statistieken van Trends zijn. De meetmethode blijft in elk een geval vaag, een zwarte doos vol geheime Google-algoritmen. Het enige dat zoekblog SerachEngineLand bij Google heeft losgekregen is dat de gegevens voor Trends zijn gecombineerd en geaggregeerd uit ingetikte zoektermen, anonieme Google Analytics-data, consumentenpanels en 'ander marktonderzoek door derden'.