Met Google Maps kunnen internetgebruikers bepaalde lokale informatie opvragen zoals de dichtstbijzijnde supermarkt, garage of hotel. De resultaten worden getoond met digitale kaarten van TeleAtlas of met lucht- en satellietfoto's van onder meer Google Earth.

Wie zoekt op 'restaurant' en 'Amsterdam' krijgt ongeveer 16.500 aantal resultaten. De resultaten zijn voor het belangrijkste deel afkomstig van de Kamer van Koophandel en Infobel. De zoekresultaten worden ook gecombineerd met informatie van partners als de Reisinformatie Groep (9292ov.nl), de restaurantsites iens.nl, dinnersite.nl en specialbite.com en enkele hotelsites.

Volgens Sydney Mock, marketing manager van Google Benelux, kunnen gebruikers niet alleen restaurants vinden. Ook kunnen ze recensies lezen, geïnformeerd worden over de betaalmogelijkheden en prijzen van dagmenu's opvragen.

Advertenties

Google Maps is gratis voor gebruikers, zowel op de pc als op de mobiele telefoon (www.google.nl/gmm). Mobiele gebruikers moeten alleen wel een Java-programma downloaden en installeren.

Het internetbedrijf verdient alleen aan de Adwords-advertenties. Bedrijven die bijvoorbeeld adverteren met de woorden 'restaurant' en 'Amsterdam', zullen op de kaart met een ballonnetje worden weergegeven als een gebruiker daarop zoekt.

Zwitserland

De Nederlandse versie van Google Maps is ontwikkeld in Zwitserland, vertelt product manager Stephanie Hannon van Google. "De webindex van Google wordt gecombineerd met informatie van lokale partners om het zoeken van lokale informatie zo makkelijk mogelijk te maken."

De Nederlandse versie van Google Maps is traditiegetrouw in bètafase geïntroduceerd. "Dat is onderdeel van onze bedrijfsstrategie. Wij zijn bij Google niet in staat om perfecte producten te lanceren zonder feedback van gebruikers. Feedback is een essentieel onderdeel van de productontwikkeling", aldus Mock.