Vrijdag ging D-roogle.nl live, maar zaterdagmiddag werd de stekker alweer uit de zoekmachine getrokken. De url verwijst nu meteen door naar de homepage van D-Reizen.

Rectificatie ook offline

In een alweer verdwenen rectificatie bood het reisbureau excuses aan. "Ten onrechte is de indruk gewekt, dat wij onze actie voerden met instemming van de search engine", stond daar volgens opReisGids.nl.

Zaterdagmiddag belde Google naar D-Reizen om te vragen om te stoppen met D-roogle.nl, vertelt D-Reizen-directeur Steven van Nieuwenhuijzen aan Webwereld. "We hadden een kort verschil van inzicht. Zij wilden hun merk beschermen, en wij vonden dat onze actie ludiek en niet ten nadele van Google was. Maar uiteindelijk is het in der minne geschikt, en hebben we de site aangepast."

Reclame in kranten

Met D-roogle.nl wilde D-Reizen aandacht genereren voor de vernieuwde website van het reisbureau. Ook in kranten is geadverteerd voor D-roogle.nl. D-Reizen zegt niet verwacht te hebben dat de parodie problemen zou opleveren. De zoekmachine voor vakantiereizen is nog wel in de Google-cache opgeslagen.

Een pr-medewerker van Google Nederland is gevraagd om een reactie. Die is tot op heden niet gekomen.

Copycats

Al meerdere copycats hebben het tegen Google opgenomen. De erotische zoekmachine Pornoogle.nl moest onder juridische druk de site sluiten. Googles.nl mocht online blijven, maar moest wel het logo aanpassen.