Volgens Harvard-professor Ben Edelman is Google al bijna een jaar op de hoogte van WhenU, een programma dat AdWords-links presenteert. Als WhenU op een computer geïnstalleerd is, dan verschijnt tijdens het browsen een overlay-window met gesponsorde links.

WhenU toont ook sponsorlinks van sites waar de internetgebruiker al is gearriveerd, en daar wringt vooral de schoen. Iemand die al op de site van luchtvaartmaatschappij Continental is, krijgt ook nog een overlayscherm met advertenties van Continental. Links waar Continental zélf per klik voor betaalt.

Spyware pop-ups

"Dat is een slechte deal voor Continental", schrijft Edelman op zijn blog. "Ten eerste omdat een adverteerder niet zou hoeven te betalen voor traffic die hij al binnen heeft. Daarnaast verdienen bedrijven die AdWords inkopen advertenties van hoge kwaliteit, geen spyware pop-ups."

Edelman zegt Google al in februari op de hoogte gesteld te hebben van de conversion inflation syndication fraud, zoals hij het noemt. Vooralsnog is er maar weinig actie ondernomen door de internetreus. The Register kreeg van Google geen reactie op een verzoek tot commentaar.

Gedupeerden compenseren

Edelman vindt dat Google de relatie met de bedrijven achter WhenU moet verbreken, en gedupeerde adverteers moet compenseren. Tot nu toe is dat slechts 1 keer gebeurd, terwijl veel meer bedrijven klachten hebben ingediend, aldus de professor.

WhenU is een adwareprogramma dat al langer omstreden is. In 2003 werd het programma, dat destijds werd gebundeld met Kazaa, zonder succes aangeklaagd omdat het popups plakte over advertenties van rivalen.

Zoekmachines Google en Yahoo kregen het in 2004 al aan de stok met WhenU. Het adwareprogramma probeerde door middel van cloaking hoog in de zoekresultaten te komen, om zo meer gebruikers te krijgen. In reactie daarop verwijderden Google en Yahoo alle links naar WhenU.