In de update van Google's voorwaarden staat dat content van een Google-account, inclusief e-mails, wordt geanalyseerd door geautomatiseerde systemen. Daarmee kunnen volgens Google "persoonlijk relevante producten, zoals persoonlijke zoekresultaten en gerichte advertenties" worden geleverd, en zou bovendien spam en malware worden gedetecteerd. Ook op de Google-servers opgeslagen data valt hieronder.

Niets nieuws onder de zon

Overigens was al langer bekend dat Google volop gebruik maakt van userdata. Alle handelingen die gebruikers doen op Google Plus, YouTube en andere diensten kunnen reeds worden gebruikt in advertenties, door de gebruikersvoorwaarden die sinds afgelopen november van kracht zijn.

De nieuwe alinea maakt echter aan alle onduidelijkheid - volgens juristen zou Google de wet schenden - een einde. Gebruikers gaan in het vervolg immers zelf akkoord met deze praktijken.

Toegenomen transparantie

Google spreekt dan ook zelf van toegenomen transparantie. "We willen mensen nog meer duidelijkheid geven en deze veranderingen zijn gebaseerd op de feedback die we de afgelopen maanden hebben gekregen", meldt Google-woordvoerder Matt Kallman tegenover Reuters, dat de aanpassing in de Google-voorwaarden als eerste ontdekte.