Google is met 15 procent de bekendste en beste merknaam, aldus 1315 mensen die werden ondervraagd door het Britse bureau Interbrand. Vorig jaar stond de zoekmachine nog op de vierde plaats in de Interbrand-toplijst. Google werd geprezen omdat het 'het middel is om internet handig te gebruiken', aldus Interbrand. "Het is een gebruiksvriendelijk, handig en rustige zoekmachine", menen de testpersonen. Apple wordt wereldwijd als tweede merknaam genoemd. Hoewel Apple een marktaandeel heeft van slechts 3 procent, wordt het bedrijf een beetje gezien als de `David' in de strijd tegen Goliath. Desondanks blijft Apple gewoon nieuwe producten maken en blijft het opboksen tegen de concurrentie. Na Google en Apple volgen Coca-Cola (12 procent) en koffieketen Starbucks (11 procent).

Regiobepaald

Het onderzoeksbureau peilde ook de beleving van merknamen per werelddeel. Zo vinden Europeanen Nokia het sterkste merk. Tweede merk is Ikea, derde Mini Cooper en vierde BMW. In de Verenigde Staten en Canada daarentegen scoort warenhuis Target het hoogst. Dan komt Apple, Starbucks en Krispy Kreme (donuts en koffie). In Azië ten slotte wordt LG (voorheen Goldstar) als beste merknaam beschouwd. Daarna volgen Samsung, Sony PlayStation en Sony Ericsson. Vorig jaar augustus werden Coca-Cola en Microsoft genoemd als meest waardevolle merknamen. Toen onderzocht Interbrand samen met zakenblad Business Week de waarde van merknamen.