Giersch biedt sinds 2000 in Duitsland een mailservice aan onder de naam G-Mail. In 2004 lanceerde Google haar Gmail-dienst en vroeg daarvoor wereldwijd de merknaam aan. Giersch diende hier in 2005 bezwaar tegen in omdat de naam teveel op zijn eigen e-mail dienst en merk zou lijken.

Twee maal bakzeil

Hij werd vorig jaar in het gelijk gesteld, hetgeen inhield dat Google in de Europese Unie moet opereren onder de naam Google Mail, meldt Ars Technica.

Google ging hier direct tegen in beroep, met als argumenten dat er al verschillende diensten met het woord mail in combinatie met een letter naast elkaar bestaan in het Community Trademark Register, International Trademark Register en German Trademark Register.

Verschillen en overeenkomsten

Daarbij vindt het bedrijf dat de kleurverschillen tussen de logo's zo groot zijn dat er voor de consument geen verwarring zal ontstaan om welke dienst het gaat. Tot slot voerde Google aan dat de slogan van Giersch 'und die Post geht richtig ab' eveneens duidelijk genoeg aan zou moeten geven dat het om een andere dienst gaat dan die van Google.

Het Harmonisatiebureau voor de Interne markt (OHIM) besloot vorig maand echter alsnog dat er een te grote kans bestaat op verwarring tussen de twee services: "Wij vinden dat het woord GMAIL, met of zonder streepje, visueel, fonetisch en wat concept betreft teveel overeenkomsten oplevert tussen twee merken, met als gevolg dat deze twee verschillende diensten door de Duitse markt als één zou kunnen worden gezien' .

Schikking verboden

Google kan wederom in hoger beroep gaan tegen deze beslissing, maar de juridische zegetocht van Giersch biedt weinig hoop op succes. Daarbij lijkt de Duitse rechtbank Google behoorlijk zat te zijn. Het heeft Google verboden om de strijd om het merk buiten de rechtszaal af te handelen of zelfs een officiële schikking te treffen met Giersch, die daar overigens ook helemaal geen interesse in heeft.

De beslissing heeft tot gevolg dat Google het merk Gmail niet meer mag gebruiken binnen de Europese Unie, en zich zal moeten beroepen op de merknaam GoogleMail. Dat doet het bedrijf overigens al in Duitsland en Groot-Brittannië.

Reactie Google

Deze beslissing heeft dus alleen betrekking op het Europese merkgebruik, en geldt niet binnen de individuele lidstaten. Een woordvoerster van Google laat dan ook schriftelijk weten:

'Hoewel we teleurgesteld zijn in de beslissing van de Harmoniseringsdienst voor de Interne Markt ons verzoek voor een European-wide Gmail handelsmerk af te wijzen, ondervinden de gebruikers van onze webmail service in Europa hier geen schade van.

Het handelsmerk 'Gmail' zal nog steeds voortbestaan in alle landen, behalve in Groot-Brittanie en Duitsland, waar gebruikers met 'Google Mail' dezelfde gebruikersgemakken kunnen ervaren als gebruikers van Gmail wereldwijd. Google bezit het 'Gmail' handelsmerk in meer dan 60 landen wereldwijd, waaronder veel Europese landen waar het handelsmerk lokaal is geregistreerd.'