Voor 72 procent van alle zoekopdrachten in de Verenigde Staten werd in december 2008 Google gebruikt. In dezelfde periode in 2007 lag dit percentage nog op 66. Hiermee staat de grootste zoekmachine nog steeds op eenzame hoogte.

Kleinere zoekmachines nog kleiner

Andere zoekmachines zagen hun aandelen verkleinen. Yahoo had in december een aandeel van bijna 18 procent, tegenover 21 procent in december 2007. Microsofts Live Search liet een daling zien van 7 naar 5,6 procent.

Over heel 2008 zijn de cijfers voor Google ook goed: ruim tweederde van de zoekopdrachten liep via deze zoekmachine. Yahoo volgt op ruime afstand met 1 op 5.

Yahoo en Live Search

Ook in het voorgaande kwartaal steeg Google in populairiteit, ten koste van Yahoo en Live Search. Microsoft overweegt om vanwege de tegenvallende cijfers Live Search een andere naam te geven.

Uit onderzoek van IDC bleek in december dat advertenties bij zoekresultaten verantwoordelijk zijn voor de helft van de uitgaven aan online advertenties. Hiervan neemt Google 54 procent voor zijn rekening, gevolgd door Yahoo met 12 procent.