Voor zijn MSN-portal maakt Microsoft nu nog gebruik van de diensten van LookSmart. Dit zal vanaf januari volgend jaar echter verleden tijd zijn, zo maakte Microsoft maandag bekend. Voor LookSmart betekent deze beslissing een forse aderlating. MSN is verantwoordelijk voor een zeer groot deel van zijn omzet. Microsoft wil het leveren van zoekdiensten graag in eigen hand houden. Eerder deze zomer gaf het bedrijf al een eerste aanzet, toen de MSNBot werd gelanceerd. Hier zal het echter niet bij blijven, zo schrijft onder meer The Wall Street Journal. De top van Microsoft zou de ambitie hebben uitgesproken om met een zoektechnologie te komen die het moeiteloos kan opnemen met concurrenten als Google. Wanneer Microsoft met een eigen zoektechnologie zal komen, is nog niet duidelijk. Kenners betwijfelen of Microsoft zijn rivalen Google en Yahoo kan verslaan. "Deze diensten hebben een zeer trouwe schare gebruikers", zo zegt zoekspecialist Danny Sullivan van Search Engine Watch tegenover The Wall Street Journal. Op dit moment is MSN na Google en Yahoo de bestbezochte zoeksite ter wereld. "Tenzij ze gigantische fouten maken, zullen ze in ieder geval een belangrijke speler op deze markt blijven", zo meent Sullivan.