Bij Overture, voorheen Goto geheten, kunnen bedrijven bieden om bij bepaalde zoektermen bovenaan de lijst met zoekresultaten te komen. De hoogste bieder komt bovenaan, enzovoort. Voor adverteerders gaat de teller lopen als bezoekers op het zoekresultaat klikken. Google is enige tijd geleden begonnen met de aan zoektermen gerelateerde verkoop van advertenties. Bedrijven kunnen geen plaats in de zoekresultaten kopen, maar wel een plaats in een apart kader dat op de pagina met resultaten op een bepaalde zoekterm verschijnt. Ook hier geldt dat adverteerders pas moeten betalen als op hun resultaat geklikt wordt. Volgens Overture schendt Google met zijn nieuwe advertentiemethode patenten op twee zoektechnieken van het bedrijf, `bid for placement' en `pay-for-performance'. Het bedrijf is daarom naar de federale rechtbank in Los Angeles gestapt. Overture heeft volgens eigen zeggen tientallen miljoenen dollars in de ontwikkeling van zijn zoektechnologie gestoken. Google had volgens een woordvoerder van het bedrijf al rekening gehouden met de zaak, omdat Overture al eerder een rechtszaak over hetzelfde patent begon tegen Findwhat. "Wij hebben daarom al naar het patent van Overture gekeken en we hebben vastgesteld dat wij dit niet overtreden", zo claimde de woordvoerder.