De onderzoeksresultaten van Keynote Systems staan haaks op uitlatingen van Google. Google noemde de slechte bereikbaarheid van zijn site in China als één van de belangrijkste redenen om een Chinese (gecensureerde) versie van zijn zoekdienst te introduceren.

Keynote onderzocht hoe snel de zoekmachines Google, Baidu, Alibaba en Sohu in China op het scherm verschenen. Dat duurde tussen de 0,35 en 2,7 seconden. Bovendien had Google de beste prestaties en de hoogste tevredenheid onder gebruikers in 11 van de 13 onderzochte categorieën.

Tegenover de IDG News Service verklaren enkele Chinezen dat ze Google.com vanuit huis en op het werk makkelijk kunnen bereiken. "Soms stuit ik op foutmeldingen, maar is alles weer in orde als je het een paar keer probeert", aldus één gebruiker.

Uit een rapport dat de mensenrechtenorganisatie Human Rights in China (HRIC) vorig jaar publiceerde, bleek dat Google in China wel degelijk moeilijk te bereiken is. In internetcafés, waar het internetverkeer in de gaten wordt gehouden, kwam Google in één op de tien gevallen niet op het scherm.

Ook waren er voor de introductie van Google.cn bereikbaarheidsproblemen voor sommige diensten van Google, zoals de cache-functie in Google News. Ook Google Images was niet altijd even goed bereikbaar. Door de introductie van Google.cn is daar verandering in gekomen.

Lees ook het interview met Marc Duijndam en Sidney Mock over Google en China.