Het draait om de Australian Sex Party, een politieke organisatie die bekend staat om zijn controversiële standpunten. De partij wil onder meer vrijwillige euthanasie en legalisatie van persoonlijk drugsgebruik en marihuana. De Australian Sex Party gebruikt Google AdWords om zijn standpunten te promoten, moet ziet online advertenties nu vanwege de inhoud geweigerd worden.

De weigering gebeurt automatisch en is niet voor het eerst, zo blijkt. De politieke partij is in zijn kortstondige bestaan sinds 2009 al vaker in conflict gekomen met Google. De zoekmachine filtert AdWords namelijk automatisch op bepaalde termen. Daardoor zijn ook in 2010 en 2012 politieke boodschappen via AdWords verloren gegaan.

Seks verkoopt niet

Toen draaide het eenmaal om het verboden woord ‘sex’ en eenmaal om een donatiebutton die belastingtechnisch niet leek toegestaan. Een misverstand dat één dag voor de verkiezingen alsnog kon worden terug gedraaid.

Ditmaal is er een nieuw struikelblok. Eén van de advertenties voor de huidige campagne voor de Australische parlementsverkiezingen van 7 september luidt: Sex Party. Regulate and Tax Marijuana. Your Life, Your Choice, gevolgd door het webadres van de politieke partij. Een boodschap die Google nu geautomatiseerd opneemt als reclame voor verboden middelen. Onterecht, vindt partijvoorzitter Fiona Patten van de Australian Sex Party.

Handmatige controle

“Wij zeggen niet: koop hier marihuana. We promoten niets illegaals. We zijn een politieke partij”, aldus Patten, die aangeeft dat het meerendeel van het digitale verkiezingsbudget van de partij- een kleine 27.000 Amerikaanse dollar - gespendeerd wordt bij Google, tegenover PCWorld. Zij geeft aan dat kleine partijen sterk afhankelijk zijn van online adverteren, omdat zij televisie-, print- en radioadvertenties niet kunnen betalen.

Een woordvoerder van Google wil niet direct reageren op individuele adverteerders, maar zegt deze zaak te gaan onderzoeken. De Australian Sex Party heeft daarbij de optie om een handmatige controle door Google aan te vragen. Dat heeft de partij eerder succesvol bij Facebook gedaan, toen er ook een advertentie automatisch werd geweigerd op inhoud.

Een advertentie-campagne voor 2013 van de partij op YouTube: