Vrijdag verscheen er een uitgebreid verhaal in de New York Times over een malafide online brillenwinkel DecorMyEyes.com. De uitbater, Vitaly Borker, leverde regelmatig niet of slecht en schoffeerde zijn klanten zo veel mogelijk. Waarom? Omdat de sluwe Borker had ontdekt dat negatieve publiciteit hem in het geheel niet schaadde.

Google-juice

Sterker nog, doordat zijn site op vele fora, maar ook in verschillende media werd genoemd én gelinkt, kwam DecorMyEyes steeds hoger in Google voor zoekopdrachten naar dure brillen. De zure klaagstroom werkte voor Borker als weldadige, zoete Google-juice. Hoe harder zijn klanten scholden en hoe botter hij reageerde, des te meer onwetende brillenzoekers er via Google in zijn winkelfuik belandden.

SEO-experts betwijfelen of Borker alleen door zijn slechte service en daarop volgende negatieve recensies en publiciteit Google om de tuin kon leiden. Borker zou ook allerhande black hat SEO-trucs zoals linkfarming hebben toegepast.

Achilleshiel van Google

Het verhaal van de krant zorgde niet alleen voor negatieve publiciteit over Google zelf, het legde ook een achilleshiel in de algoritmen bloot. Google kan negatieve sentimenten niet meten of wegen. Het duurde niet lang of Google maakte bekend dat het zijn algoritmen heeft aangepast zodat malafide bedrijven niet meer boven komen drijven in de zoekresultaten.

Ondanks uitgebreide uitleg houdt Google geheim hoe het nieuwe algoritme werkt. Het zou sites met een ‘slechte gebruikerservaring’ straffen. Hoe dat precies in zijn werk gaat blijft achter gesloten deuren.