De nieuwe beleidsregels gaan 14 september 2010 in, meldt Google. Google-advertenties kunnen nu worden weergegeven op basis van zoekwoorden die handelsmerken bevatten. "Als gebruikers bijvoorbeeld het merk van een televisiefabrikant intypen, kunnen zij relevante en nuttige advertenties te zien krijgen van resellers, recensiewebsites en tweedehandswinkels, evenals advertenties van andere fabrikanten", stelt Google.

Google's beleid rond advertentieteksten blijft onveranderd, schrijft het bedrijf. "Onbevoegde adverteerders zullen niet in staat zijn om een bewaakte term in de vorm van een merknaam in hun advertentietekst op te nemen. Het nieuwe merkbeleid is louter van toepassing op het gebruik van zoekwoorden."

Vonnis

Google reagert met het gewijzigde beleid op een vonnis van het Europese Hof van Justitie in maart. Het hof oordeelde toen dat Google het merkrecht heeft gerespecteerd door adverteerders in staat te stellen om te bieden op zoekwoorden die overeenkwamen met de handelsmerken van derden.

Op basis van het eerdere Europese merkbeleid van Google konden eigenaars van merken een klacht bij Google indienen om te voorkomen dat advertenties van derden werden weergegeven naar aanleiding van zoekopdrachten op basis van hun merknaam.

Bezwaar

Eigenaren van merknamen die vinden dat een advertentie voor verwarring zorgt kunnen bij Google klachten indienen via een speciaal webformulier. Als Google het met de merknaamhouder eens is, gaat de advertentie uit het systeem.

De wijziging trekt Google's merkbeleid gelijk met de meeste andere landen. Zo waren in de VS en Canada adverteerders al sinds 2004 in staat om handelsmerken van derden te gebruiken en sinds mei 2009 in tal van andere landen.